beeldbank2Op vrijdag 31 mei presenteert Museum Kennemerland een selectie uit haar fotoarchief in Paviljoen Westerhout (Westerhoutplein 3 in Beverwijk). Dit is de laatste presentatie ‘op locatie’. De presentatie houdt verband met de lopende tentoonstelling in het museum met Beverwijks fotomateriaal. Voor de eerdere presentaties in Huis ter Wijck, Lommerlust en de bieb was ruime belangstelling.

Vanaf begin dit jaar is de tentoonstelling Onbekend Gezicht te zien in het museum. De ondertitel is ‘het fotografisch geheugen van Museum Kennemerland’. In dat geheugen zijn helaas wat gaten aanwezig. Van een deel van het beeldmateriaal ontbreekt informatie. Om er achter te komen wie of wat op foto’s te zien is, publiceert het Museum elke twee weken een foto in een regionale krant en roept belangstellenden op om via internet in de beeldbank van het museum te kijken.

Ook trok het museum er op uit om antwoorden te vinden. Op 31 mei gebeurt dat dus voor de laatste keer in Paviljoen Westerhout.

De tentoonstelling is nog tot half september te zien in het museum. Het materiaal bestaat uit foto- en filmmateriaal van voor ± 1970. De foto’s zijn gerangschikt in tien thema’s, waaronder Wijk aan Zee, tuinbouw, bevrijding, de gasfabriek, conservenfabriek en andere bedrijvigheid, verenigingen en clubs, en ongelukjes. In een kleine filmzaal vertoont het museum films onder het motto ‘onherkenbaar stadsgezicht’. De beeldbank is toegankelijk via www.museumkennemerland.nl en rechtstreeks via www.museumbeverwijk.nl. Het museum is nieuwsgierig naar verhalen achter de foto’s en ander beeldmateriaal en hoopt op veel nieuwe informatie van belangstellenden.

De presentatie op vrijdag 31 mei in Paviljoen Westerhout begint om 13.30 uur. De toegang is gratis.
Wel is aanmelding nodig: telefonisch via 0251-228624 of via e-mail pav.westerhout@kpnmail.nl.

Het museum aan het Westerhoutplein 1 is open op zaterdagen en zondagen van 14.00 tot 17.00 uur en tot 1 oktober ook op woensdagen van 14.00 tot 17.00 uur. noot voor de redactie:
voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Jan de Wildt, telefoon 0251 374591 of 06-53768109

bijlage: historische foto bijschrift: Alkmaarseweg, de hoek waar nu appartementen verrijzen voor begeleid