velser_aardewerk_de_kast_200ALLES UIT DE KAST

Velser aardewerk uit het depot van museum Kennemerland

De gemiddelde museumbezoeker weet dat lang niet de hele collectie van een museum kan worden getoond. Slechts 10% van alle objecten is te zien in de vaste opstelling, de rest staat in het depot. Een klein deel van de collectie wordt af en toe geëxposeerd of als bruikleen uitgeleend maar verdwijnt dan weer uit het zicht van de museumbezoeker.
Depots zijn meestal overvol en vragen veel zorg en aandacht. Alle objecten moeten veilig worden geplaatst, schilderijen, prenten, keramiek, meubelen, tapijten, elk object vraagt zijn eigen manier van opbergen in stellingen, kasten, rekken en zuurvrije dozen. Daarnaast moet de depotruimte aan bepaalde eisen voldoen, geen direct daglicht, een juiste temperatuur en een bepaalde vochtigheidsgraad.

De collectie van museum Kennemerland omvat ca. 3700 objecten. Een groot deel van de depotcollectie is zichtbaar gemaakt in het zogenaamde “open depot” op de zolderverdieping. Naast voorwerpen met betrekking tot de geschiedenis van Midden-Kennemerland is hier een groot gedeelte te zien van twee belangrijke “kerncollecties”: de collectie Velser aardewerk (ruim 300 objecten) en de bijzondere collectie Kinheimtapijten.

Ook is er nog het “gesloten depot”, waarin vooral schilderijen, prenten en kleinere, vaak kwetsbare museale objecten zijn opgeborgen.

Het artikel zoals dit vermeld staat onder Nieuw/Pers t.a.v. de Expositie Velser Aardewerk

Onder de titel “Alles uit de kast” opent Museum Kennemerland op 1 september een bijzondere tentoonstelling. Een groot aantal objecten van het beroemde Velser Aardewerk wordt voor deze gelegenheid uit het depot gehaald. Het museum bezit waarschijnlijk de grootste verzameling van Nederland, waarvan doorgaans slechts een klein deel in de permanente tentoonstelling te bewonderen is.

Het Velser Aardewerk is onderdeel van de kerncollectie van het museum. Het museum bezit ongeveer 300 objecten, waarvan een deel te zien is in de vaste opstelling, een deel in het open depot en ongeveer 200 objecten worden bewaard in het gesloten depot. Bijzondere gebruiksvoorwerpen worden nu uit de depotkast gehaald. De expositie wordt ondersteund met foto’s en documentatie.

De Kennemer Potterij (in 1920 gevestigd door Eelke Snel en Koen Mertens in Velsen-Noord) was een aardewerkfabriek met een ideologische grondslag: er werd eenvoudig, ambachtelijk sier- en gebruiksaardewerk gemaakt, betaalbaar voor de arbeidersklasse.
In 1930 verhuisde de fabriek naar de Velserbrugweg aan de overkant van het Noordzeekanaal.

In de hoogtijdagen had de fabriek zo’n 25 werknemers in dienst. Inmiddels waren C. Gellings en W. Stuurman aangetrokken als ontwerpers. Na faillissementen in 1932 en 1939 werd de fabriek door twee vroegere werknemers nog enkele jaren voortgezet in Sassenheim.