g_museum_kennemerland_100916

Het Museum Kennemerland opende gisteren op feestelijke wijze de deuren. Groter, frisser, mooier dan voorheen én met de ambitie het regionale huis van de geschiedenis te worden.

Door Frenk Klein Arfmanf.klein.arfman@hollandmediacombinatie.nl – 9-9-2016, 17:47 (Update 9-9-2016, 21:02)

Na talrijke (‘Ik zal het kort houden…’) toespraken die bij elkaar een half uur duren, wordt de mededeling dat er geen sprekers meer zijn, met een olijk applausje begroet. Het is warm en na alle lovende woorden wil men het museum nu ook wel eens gaan bekijken.

Ruim vier maanden was het museum gesloten. Onder meer werd de muur tussen het oude raadhuis en het gebouw waar voorheen het arbeidsbureau huisde, doorgebroken. Conservator Renate van Zalen is zeer tevreden met het resultaat. ,,In het nieuwe gedeelte hebben we alle bezoekersruimtes verzameld. Tevens huist daar nu het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland. Het is ook een ontmoetingscentrum met veel lijfelijk aanwezige historische kennis, plus een uitgebreide historische boekencollectie.’’

In het museum is veel historie van Beverwijk en omstreken te vinden. Vondsten van oude Romeinse nederzettingen, andere opgegraven oude attributen, maar ook is er bijvoorbeeld een oud keukentje nagebouwd. De gordijnen zijn uit het museum verdwenen. De ramen zijn nu voorzien van uv-werende tape wat alles lichter en frisser maakt. Wethouder Cecilia van Weel-Niesten (onder andere verantwoordelijk voor kunst en cultuur) is opgetogen over het vernieuwde museum. ,,Ik ben geboren Beverwijkse, maar was lang wethouder in Hoorn. Daar struikelde je over de monumenten. Als daar gesproken werd over Beverwijk en monumenten, hadden ze het over de ‘slopers van Beverwijk’. Maar nu ik hier wethouder ben, nota bene van kunst en cultuur, weet ik hoeveel moois hier is.’’ Ze is trots op haar geboortestad. ,,Mijn missie is om het hier mooier te maken. Dit vind ik in dat licht een paradepaardje. Dit wordt een prachtig plein, zeker als straks de opknapwerkzaamheden bij Westerhout ook klaar zijn.’’ Marjolijn Heijnen en Marieke Baljé wandelen ook al tevreden rond. Zij maakten speciaal voor het museum een film.

,,Zie het als een teaser voor het museum. Maar we zijn ook naar enkele buitenplaatsen geweest.’’

Vooraf hadden ze geen hoge pet op van Beverwijk, geven ze toe. Marjolijn: ,,Het leek ons hier saai, eerlijk gezegd. Maar dan ga je aan de slag en zie je hoe mooi het hier is.’’