De overzichtstentoonstelling van Jan van der Schoor in het Museum Kennemerland trok meer dan 1.700 bezoekers en is een groot succes geworden.
Dit mede door de vele particulieren die hun schilderijen, tekeningen, cartoons tijdelijk afstonden, de fantastische inzet van alle vrijwilligers van het Museum, de tentoonstellingsgroep, de rondleidingen van Piet Vos, de makers en schrijvers van de catalogus en het boek ‘Tot dan’, de live uitzending van Radio Beverwijk in januari en de tekenclub van Café Camille.
Vele groepen hebben naast de openingstijden de tentoonstelling bewonderd en met de lezingen van Piet Vos zijn zelfs de kleinste details van Jan van der Schoor zijn kunst duidelijk geworden.

Voor de krantenartikelen uit dichtbij.nl over deze tentoonstelling, klikt u hier…

Museum Kennemerland eert Jan van der Schoor’ (27-10-’13 tot 31-03-’14)

janvdschoor-300x201BEVERWIJK – De kunstschilder, tekenaar en cartoonist Jan van der Schoor krijgt vijf jaar na zijn overlijden een tentoonstelling in Museum Kennemerland.De tentoonstelling moet een eerbetoon worden aan de Beverwijker Jan van der Schoor die op 20 september 2008 plotseling overleed. Hij was toen 67 jaar en nog volop aan het werk. De tentoonstelling duurt van oktober 2013 tot 31 maart volgend jaar.

Unieke overzichtstentoonstelling van Jan van der Schoor

JanvdSchoor_afbeelding2-300x215Jan was één van de bekendste Beverwijkse tekenaars/schilders. Hij geeft in zijn werk de hartenklop van de tijd en van het leven in onze regio weer. Bij tal van gelegenheden tekende en schilderde hij. Reden genoeg om een hommage aan Jan te brengen. En dat vinden vele Beverwijkers met het Museum. Naast eigen werken van het Museum, hebben zowel Familie Van der Schoor als vele particulieren meer dan 100 werken ter beschikking gesteld om aan een groter publiek te laten zien. Er zal ook een selectie worden getoond uit de honderden cartoons, die hij onder andere wekelijks voor Dagblad Kennemerland maakte. Verder zijn er persoonlijke documenten, schetsboeken, foto’s en filmfragmenten te zien. Het is een unieke overzichtstentoonstelling van Jan’s werk en leven.
De overzichtstentoonstelling is over twee locaties verspreid. Met dank aan de Gemeente Beverwijk is naast het Museum Kennemerland, waar de tentoonstelling start, ook in Huize Westerhout, voorheen Kunstuitleen, de expositie te bezichtigen. De tentoonstelling zal tot en met 31 maart 2014 te zien zijn.Er is een unieke catalogus van de tentoonstelling te koop.
Foto van Jan van der Schoor, gemaakt door Riet Molenaar.

Foto’s Opening tentoonstelling