MV_ons-echte-goud_RGB-no-logoDeelname Nationale Museumweek met ons ‘echte goud’ pronkstuk de Keuken op een buitenplaats

Het Museum Kennemerland zal in de week van 18 tot en met 26 april aan de Nationale Museumweek deelnemen. We hebben meerdere pronkstukken uit onze vast collectie te bekijken, maar in deze week willen we graag de nadruk leggen op de keuken op een buitenplaats.

De keuken op een buitenplaats bestond uit meerdere vertrekken, een ‘nette keuken’ tevens het dagverblijf voor het huishoudelijk personeel en een ‘werkkeuken’ waar behalve de zware huishoudelijke werkzaamheden zoals het schuren van het koperwerk ook het plukken van het pluimvee gedaan werd. De wanden en plinten waren betegeld met zogenaamde ‘witjes’ zodat de keuken goed schoongehouden kon worden. Op de buitenplaats was al ‘stromend water’. Het heldere, schone duinwater werd door een pomp naar boven gehaald en in de keuken gebruikt. De moestuin en kruidentuin leverden bijna alle groenten en kruiden die in de keuken werden verwerkt. Uit de boomgaard kwam fruit, zoals appels, peren en kersen. Miniatuurkeuken Het poppen- of miniatuurkeukentje uit de 19de eeuw geeft een goed beeld van de inrichting van een 18de-eeuwse keuken. De keuken was bedoeld als speelgoed voor kinderen. Het kind leerde spelenderwijs wat er in een huishouden allemaal kwam kijken. Alles is aanwezig, een aanrecht, een fornuis, de pomp, tafel en stoelen, gebruiksvoorwerpen. Veel van de gebruiksvoorwerpen in miniatuur zijn in de ‘echte’ keuken terug te vinden.

Kom tijdens onze reguliere openingstijden ons ‘echte goud’ pronkstuk kijken.

Onderstaand de grote- en de miniatuurkeuken.

GoteKeuken_MuseumKekkenerland-2 Miniatuurkeuken_MuseumKennemerland-2