rijtuig_200De tentoonstelling over buitenplaatsen in de regio “Arcadië aan het Wijkermeer” sluit aan bij het landelijk thema “Het Jaar van de Historische Buitenplaatsen 2012”.

Er is in Museum Kennemerland een ongekende schat te zien aan afbeeldingen en wetenswaardigheden van nog bestaande en bijna vergeten hofsteden en “lustplaetzen”. Voor de liefhebber is de tentoonstelling te combineren met koffie en gebak in Huize Westerhout en een wandeltocht langs buitenplaatsen in de buurt.
In de periode van 1600 -1900 hebben in een haast aaneengesloten reeks tientallen buitenplaatsen bestaan binnen de gemeentegrenzen van Beverwijk, Heemskerk en Velsen.

Foto’s

Deze zomerverblijven werden gebouwd door rijke Amsterdamse families, waaronder de familie Bicker, Boreel, Baeck en Pels. De zoom van het Wijkermeer was met name geliefd, nog voor de streek rondom de Vecht in beeld kwam bij de Amsterdamse welgestelden. Opvallend is dat de bewoners zich aangetrokken voelden tot het water- en bosrijke gebied tussen de kust en Amsterdam; de ‘woestenij’ van strand en duinen lieten ze voor wat het was.

De tentoonstelling schenkt aandacht aan de nog bestaande buitenplaatsen Assumburg, Marquette, Beeckesteyn, Velserbeek, Waterland en Westerhout. De geschiedenis van Akerendam krijgt bijzondere aandacht in verband met de maatschappelijke betekenis voor de regio van de eigenaar, de familie Sluyterman van Loo. Ook Scheybeeck, waar dichter Joost van den Vondel enkele malen te gast was, neemt een bijzondere plaats in binnen de expositie. Van vijftien buitenplaatsen die niet meer bestaan, laat het museum beeldmateriaal zien. Deze buitenplaatsen leven onder andere nog voort in (straat-)namen zoals Adrichem, Rooswijk of De Schans.

Historisch dagje uit in de Kennemerland

Museum Kennemerland biedt vanaf het Pinksterweekeinde een combiregeling aan, in samenwerking met de buitenplaats Akerendam. In het museum is een kaartje te koop voor € 10, dat goed is voor een historisch dagje uit.
Het museum bood eerder al een mooie regeling aan. In het museum is de tentoonstelling te zien over buitenplaatsen in de regio: Arcadie aan het Wijkermeer. Deze tentoonstelling sluit aan bij het landelijke thema “Jaar van de historische buitenplaatsen 2012”. Ter gelegenheid hiervan is een boekje uitgegeven met een wandelroute dat boordevol informatie staat. Sluit de wandeling af in restaurant Westerhout met koffie en gebak, en u heeft een prachtige middag. Dit arrangement was al verkrijgbaar voor € 7,50.

Vanaf vrijdag 26 mei zijn de tuinen van de buitenplaats Akerendam open voor bezichtiging. Ook deze openstelling sluit aan bij het thema “Jaar van de historische buitenplaatsen 2012”. In overleg heeft het museum een bezoek aan de tuinen opgenomen in haar arrangement. Bezoekers kunnen nu voor € 10 genieten van een bezoek aan het museum, de wandelroute, koffie met gebak en een bezoek aan de tuinen van Akerendam. Deze combikaarten zijn alleen verkrijgbaar bij het museum.

Alleen een bezoek aan het museum kost € 4,-, kinderen tot 12 jaar gratis, en voor bezoekers ouder dan 65 jaar bedraagt de entree € 2,-. Het boekje met de wandelroute is ook los verkrijgbaar en kost dan € 2,-. De entree voor de tuinen van Akerendam kost normaal gesproken € 3,50.