beverwijk_sigarenstad_200In het begin van de vorige eeuw bestond er een bloeiende sigarenindustrie in Beverwijk. De sigarenfabriek van Majoor vervulde daarin een belangrijke rol, met het hoofdkantoor aan de Breestraat en de fabriek aan de Koningstraat.
Sigarenkisten, etiketten, sigarenbandjes, reclame borden, kasboeken, maar ook het sociale aspect en de werkomstandigheden van de werknemers zullen in de tentoonstelling aan bod komen.
Tijdens de duur van de tentoonstelling zullen diverse activiteiten zoals lezingen, demonstraties en informatiebijeenkomsten georganiseerd worden.

Voor meer informatie aangaande de sigarenindustrie in Beverwijk zie: www.sigarenindustriebeverwijk.nl

Foto’s opening

2012 Museum blij met uitbreiding collectie verzameling

BEVERWIJK – Op 21 januari 2012 vond de feestelijke overdracht plaats van de collectie van Henk van Unen aan Museum Kennemerland. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de vrijwilligers ondertekenden de heer Van Unen en mevrouw Polak (conservator van het Museum) de schenkingsakte. De uitgebreide verzameling van de heer Van Unen heeft betrekking op de regionale sigarenindustrie, waarover het Museum momenteel een expositie toont.

Museum Kennemerland is er trots op dat het de collectie heeft kunnen verwerven. Een deel ervan zal blijvend getoond worden in het Museum. Bij toekomstige exposities kan het Museum putten uit de grote verzameling foto’s, historisch reclamemateriaal en fabrieksdocumenten. Liefhebbers halen hun hart op bij bijvoorbeeld ‘Reglement voor de werklozenkas van de Nederlandse R.K. Tabalkbewerkersbond St. Willibrordus’ uit 1939 en zo zijn er nog meer bijzondere documenten. Beverwijk kende in het begin van de vorige eeuw een bloeiende tabaksindustrie. In oktober verscheen het door het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland uitgegeven boek “De Beverwijkse sigarenindustrie” over de opkomst en ondergang van de Beverwijkse tabaksbranche. In het Museum is nog tot 18 maart de tentoonstelling over de sigarenindustrie te zien.

[nggallery id=23]

Demonstratie sigaren maken in Museum Kennemerland 3 maart 2012

De Beverwijkse sigarenindustrie komt op zaterdag 3 maart weer even tot leven! Van 14.00 uur tot 16.30 uur geeft meester-sigarenmaker Jan van Gisbergen een demonstratie sigaren maken in Museum Kennemerland.
Sigaren maken is een eeuwenoud ambacht. Beverwijk kende in het begin van de vorige eeuw een bloeiende tabaksindustrie. Beverwijk telde tientallen grote en kleine sigarenfabriekjes, die halverwege de 20ste eeuw allemaal ter ziele zijn gegaan. In Museum Kennemerland is momenteel een tentoonstelling te zien over deze verdwenen industrietak.

Op uitnodiging van het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland en Museum Kennemerland brengt meester-sigarenmaker Jan van Gisbergen de geschiedenis weer even tot leven. Hij laat zien hoe men vroeger met de hand sigaren maakte. Van het selecteren van de tabaksmelange tot het uiteindelijke rollen: het hele proces wordt stap voor stap uitgelegd. De demonstratie vindt plaats op zaterdag 3 maart van 14.00 uur tot 16.30 uur in Museum Kennemerland. De toegang tot het museum is 4 euro of gratis als u lid bent van het Historisch Genootschap.

De geschiedenis van de Beverwijkse tabaksbranche is ook vastgelegd in het rijkelijk geïllustreerde boek “De Beverwijkse Tabaksindustrie”, dat recent is uitgegeven door het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland. Dit boek is tevens verkrijgbaar in Museum Kennemerland, de boekhandel en via www.hgmk.nl.

Het museum aan het Westerhoutplein 1 is open op zaterdagen en zondagen van 14.00 tot 17.00 uur. De tentoonstelling “Beverwijk Sigarenstad” is tot en met 18 maart te zien.