Foto’s Velser aardewerk

Joke Vreede (links) en Cees Hazenberg

Joke Vreede (links) die het legaat namens haar zuster Rina Terstall aan het museum heeft aangeboden en conservator Renate van Zalen.

Half februari ontving Museum Kennemerland een berichtje dat er uit de nalatenschap van mevrouw Rina Terstall uit Beverwijk Velser aardewerk voorwerpen aan het Museum Kennemerland zouden worden geschonken. In eerste instantie leek het te gaan om een paar stuks. De verzameling bleek echter te bestaan uit 70 puntgave aardewerk voorwerpen. Het was de uitdrukkelijke wens van Rina Terstall dat haar verzameling aan het museum zou worden aangeboden.

De aanzet tot het opbouwen van de verzameling was een Velser aardewerk voorwerp uit de nalatenschap van de moeder van Rina. De interesse voor Velser aardewerk werd daarmee gewekt. De verzameling werd door haar in de loop van de jaren zorgvuldig op- en uitgebouwd. Veilingen, markten en antiekwinkels werden regelmatig bezocht op zoek naar aanvullingen op de collectie.

“Het komt niet zo vaak voor dat je zo’n prachtige verzameling aan de collectie van een museum toe kunt voegen”, aldus Renate van Zalen, conservator van het museum. “Museum Kennemerland is erg blij dat zij deze collectie in eigendom heeft gekregen. Het is een mooie aanvulling op de stukken die het museum al in bezit had”.

De verkregen stukken worden in twee vitrines in de Nijverheidskamer van het museum getoond. Het museum wil met deze tijdelijke expositie de schenkster postuum bedanken. Het is tevens een mooie aanleiding om het erfgoed Velser aardewerk nog weer eens extra onder de aandacht van het publiek te brengen.
Museum Kennemerland bezit, en dat is nu wel zeker, de grootste verzameling Velser aardewerk van Nederland.
De tijdelijke expositie over de schenking is te bewonderen in Museum Kennemerland, Noorderwijkweg 2a (hoek Westerhoutplein)
Open: zaterdag, zondag en woensdag van 14.00 tot 17.00 uur. Op feestdagen gesloten
Toegangsprijs: volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: € 5 (inclusief 1 kopje koffie)