Bron: Kennemerland op zondag 6 maart 2016
BEVERWIJK – Museum Kennemerland en het Historisch Genootschap Midden Kennemerland (HGMK) gaan samen wonen. Of eigenlijk, HGMK trekt in bij Museum Kennemerland in het prachtige rijksmonument aan het Westerhoutplein in Beverwijk. Om plaats te maken, wordt het achterliggende gebouw – wat net als het hoofdgebouw in het bezit is van de gemeente – bij het museum getrokken. Zo ontstaat er – na de grondige verbouwing – een plek waar historisch beminnend Kennemerland kan genieten van al het moois wat Kennemerland rijk is.
Het Historisch Genootschap Midden Kennemerland (HGMK) heeft aan aandacht geen gebrek. Met ruim 850 leden en lezingen die zo populair zijn dat mensen er voor in de rij staan, hebben zij geen klagen. Maar, een eigen ruimte hadden zij nog niet. Museum Kennemerland – met een zeer uitgebreide collectie aan onder andere Velser aardewerk, tapijten van tapijtknoperij Kinheim, schilderijen en prenten van Midden-Kennemerland, rederijkers blazoenen uit 1621, buitenplaatsen, bodemvondsten en gebruiksvoorwerpen en gereedschap gevonden in Kennemerland – heeft die plek wel en breidt de samenwerking met HGMK graag uit.
Samenwerking

De verbouwing zorgt ervoor dat het museum vanaf maandag 7 maart gesloten is voor een aantal maanden. “Het nieuwe gedeelte wordt straks gebruikt om onze activiteiten in te organiseren”, legt Ineke van Santen uit. “De lezingen van HGMK, de bijeenkomsten van onze beider werkgroepen en borrels worden hier gehouden. Maar, ook de bibliotheek, de keuken en de toiletten komen in het nieuwe gebouw.” Joep Frerichs (voorzitter van HGMK) vult aan: “We hebben al sinds 2012 overleg met de gemeente over dit pand. Wij wilden er, samen met het museum, graag in. Maar de huurprijs konden we niet opbrengen. Daarom hebben we voor het eerst sinds ons bestaan – zowel HGMK als het museum bestaat sinds 1930 – subsidie aangevraagd.”
Museum Kennemerland

Museum Kennemerland ontvangt zo’n 3.000 bezoekers per jaar. “Maar dat mogen er wat ons betreft best wat meer worden. De laatste jaren hebben we ons meer gericht op activiteiten. We ontvangen bijvoorbeeld basisschoolklassen, maar we hebben ook een groep vaste geïnteresseerden die regelmatig een kijkje komen nemen. De grote verbouwing grijpen we overigens ook aan om in het hoofdgebouw veranderingen door te voeren. Zo willen we de looproutes veranderen, dat betekent dat er extra deuren komen, maar ook de informatievoorziening willen we uitbreiden en toegankelijker maken. De bibliotheek – wij bezitten zo’n 5.000 boeken – komt in de bibliotheek en wordt dus inzichtelijk voor iedereen. En als alles straks klaar is, willen we ons aanbod uitbreiden. We denken er aan om jonge kunstenaars hier te laten exposeren en iets te gaan doen met muziek uit de regio. Met de nieuwe conservator moet dat lukken!” Met ruim veertig vrijwilligers wordt het museum draaiende gehouden. En ze hebben een vacature voor een (vrijwillige) gastvrouw/-heer (reageren via mk@museumkennemerland.nl of 0251 214 507).

HGMK
“Wij hebben zo’n 850 leden. En veel daarvan komen op onze lezingen af. Met verschillende uitgaven per jaar – boeken en nieuwsbrieven – houden we onze leden op de hoogte. De lezingen, waar de leden gratis toegang hebben, zijn vooral erg populair. We hebben verschillende werkgroepen waaronder voor monumenten- en beeldbepalende panden hier in Midden Kennemerland en een werkgroep voor paleografie (hertaalt en digitaliseert oude aktes naar gangbaar Nederlands)”, legt Frerichs uit.
Zowel HGMK als het Museum Kennemerland kijkt uit naar het ‘nieuwe’ pand wat door middel van een gang met elkaar verbonden wordt. De hoofdentree wordt ook verplaatst, wat er voor zorgt dat het voor beiden een frisse start wordt.
Kijk voor meer informatie op www.hgmk.nl en www.museumkennemerland.nl.