HUMMELBEELDJES door Jil Tukker

Berta Hummel (Massing, 21 mei 1909 – Bad Saulgau, 6 november 1946), ook bekend onder haar naam Zr. Maria Innocentia, was een Duitse kunstenares en franciscanes. Hummel was een vrome katholieke vrouw. Op 22 augustus werd ze toegelaten als novice en nam de religieuze naam van zuster Maria Innocentia aan.
Na het voltooien van haar eerste jaar als novice kreeg Maria de opdracht om kunstlessen te verzorgen in een nabijgelegen school die tot het klooster behoorde. De zusters waren onder de indruk van haar kunst en stuurden kopieën naar Emil Fink Verlag, een uitgeverij in Stuttgart die zich specialiseerde in religieuze kunst, waar Maria met tegenzin mee instemde. Het bedrijf besloot om kopieën van de werken in briefkaartvorm in de markt te zetten. In 1934 publiceerde het bedrijf ook een verzameling van haar tekeningen getiteld Das Hummel-Buch met poëtische tekst van Margarete Seemann.
Kort daarna was Franz Goebel, de eigenaar van een porseleinbedrijf, op zoek naar een nieuwe lijn van kunstwerken en hij zag enkele van deze ansichtkaarten in een winkel in München. Maria was het ermee eens, vooral omdat dit veel werk voor de arbeiders met zich mee bracht. Het klooster verleende hem het exclusieve recht om beeldjes te maken op basis van haar kunst. Maria werd in 1944 gediagnosticeerd met tuberculose en werd tweemaal naar een sanatorium gestuurd. Ze keerde terug naar het klooster na vijf maanden, net voordat de regio werd bevrijd door de Vrije Franse strijdkrachten. Ze herstelde niet en stierf op 6 november 1946, 37 jaar oud. Ze werd begraven op de begraafplaats van het klooster.
Goebel, zijn team van kunstenaars en een raad van zusters van het klooster droegen haar erfenis voort. De productie was in zijn geheel op haar kunstwerk gebaseerd. Goebel heeft de productie in oktober 2008 beëindigd.
Berta’s zuster, Centa Hummel, vestigde het Berta Hummel-museum in het ouderlijk huis in Massing. Centa stierf september 2011, net voor haar 100ste verjaardag. Het management van het museum ging over op haar zoon.
WAAROM HUMMELBEELDJES?
De verzameling werd begonnen door mijn vrouw, Rinie, nadat ze in 1960 een beeldje kreeg voor haar verjaardag. Dat sloeg aan en zo is de verzameling begonnen. De meeste beeldjes die we verzamelden waren ter gelegenheid van bepaalde belangrijke gebeurtenissen, zoals geboortes en andere feestelijke gelegenheden in ons gezin.
MIJN FAVORIETE STUK
Dat zijn er twee. De eerste is het meisje op het hekje omdat het zo’n lieve uitstraling heeft. Het tweede is het stuk Oost/West omdat we in Zuid-Duitsland waren ten tijde van de samenvoeging van de twee Duitslanden.
JIL TUKKER