De tentoonstelling “De IJsbeer in Midden-Kennemerland” is nog tot en met zondag 27 september te zien in Museum Kennemerland in Beverwijk. De tentoonstelling omvat etsen van Frans J. IJserinkhuijsen (1892-1959), gemaakt in Midden-Kennemerland in de periode voor de Tweede Wereldoorlog. Aanvullend worden ook oude ansichten en actuele foto’s getoond van de locaties die op de etsen zijn afgebeeld. Frans J. IJserinkhuijsen was als leraar tekenen en kunstgeschiedenis verbonden aan het Hervormd Lyceum in Amsterdam, ongeveer van 1920 tot 1959.
Door zijn leerlingen werd hij “de ijsbeer” genoemd vanwege zijn witte stofjas. Tijdens vakanties in Kennemerland tekende IJserinkhuijsen tientallen landschappen, kerken en boerderijen in deze streek.

De 30 tentoongestelde werken vormen een bescheiden afspiegeling van een omvangrijk oeuvre. In Museum Kennemerland zijn vooral herkenbare locaties te zien in Beverwijk, Wijk aan Zee, Velsen en Heemskerk, omlijst met fraaie actuele foto’s. Daarnaast zijn er prachtige beeltenissen te zien van boerderijen en duinlandschappen uit Wijk aan Duin, Wijk aan Zee en Heemskerk en de landgoederen Rooswijk en Westerhout. Verder zijn de etsen interessant van de inmiddels gesloopte boerderijen van de Beverwijkse families Sluis en Hilbers, rond het Zandgat in Wijk aan Duin.

Museum Kennemerland bevindt zich aan het Westerhoutplein in Beverwijk en is geopend op woensdagen, zaterdagen en zondagen van 14.00 tot 17.00 uur. Op zaterdag 12 september (open monumentendag) is het Museum open van 10.00 tot 17.00 uur en de toegang is dan gratis.