In deze lezing op dinsdag 28 maart, met als spreker Wladimir Dobber, staat Cornelis Corneliszoon van Uitgeest, zestiende-eeuwse uitvinder/ innovator en zijn rol bij de pre-industriële ontwikkeling van het stroomgebied van het Oer-IJ centraal.

Daarbij gaat het om vroegste toepassing van windenergie, de eerste windmolens in de Lage Landen en de inzet van windmolens bij landwinning en over de toepassing van de krukas in windmolens door Cornelis Corneliszoon van Uitgeest. Verder over de mechanisering van arbeidsprocessen met behulp van ‘windmotoren’, de effecten op scheepsbouw, scheepvaart, de hegemonie op de wereldzeeën en handel die daar het gevolg van was. De Gouden Eeuw volgde: de basis voor onze huidige economische welvaart.

De lezing belicht de ontwikkelingen van het Oer-IJ-gebied vanaf circa 750 n. C tot circa 1780, het begin van de ‘Industriële Revolutie’, door de toepassing van stoom als energiebron.

Wladimir Dobber, woonachtig in Krommeniedijk speelde een grote rol bij de oprichting en ontwikkeling van het Industrieel Erfgoedpark De Hoop en is betrokken bij replica-bouw van historische schepen. Over de vele publicaties die hij schreef over de pre-industriële ontwikkeling van ons land gaf hij lezingen in binnen- en buitenland. Tevens was hij eindredacteur van het boek  Cornelis Corneliszoon van Uitgeest: uitvinder aan de basis van de Gouden Eeuw.

Deze lezing wordt georganiseerd door Stichting Oer-IJ in samenwerking met het Huis van Geschiedenis en Bibliotheek IJmond Noord.

De lezing wordt gehouden in het Huis van Geschiedenis, Westerhoutplein in Beverwijk. Aanvang  is 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur.

De toegang bedraagt € 12,50, met bibliotheekpas of als vrijwilliger van Stichting Oer-IJ of Huis van Geschiedenis € 10,-. Kaartverkoop via de website van de bibliotheek of bij de klantenservice in een van de bibliotheekvestigingen.