De Kennememer 17 aug. 2016

Museum Kennemerland en stichting Kist hebben voor de aanstaande tentoonstelling Wijkplaats de handen ineen geslagen. De samenwerkingsovereenkomst is deze week ondertekend.

De wisseltentoonstelling Wijkplaats, vanaf eind september in het vernieuwde museum, gaat over de verschillende groepen vluchtelingen die in de afgelopen honderd jaar in Beverwijk en omstreken een veilig heenkomen zochten en vonden.

Dankzij de inzet van stichting Kist kan deze expositie sterk worden verbreed. Beeldend kunstenaars, muzikanten, gespreksleiders en scholen zullen inhaken op het thema. Zo belooft Wijkplaats in het najaar het middelpunt te worden van tal van activiteiten, optredens en ontmoetingen. Ook de actualiteit, de vluchtelingen uit Syrië, zal een rol spelen in het programma.

Het doel van stichting Kist is om een gemeenschap te verbinden door het gezamenlijk realiseren van een culturele of historische productie. Dat deed de organisatie al eerder met de film ‘Soldaat onder het zand’ (over de Slag bij Castricum in 1799). Een actueel project is ‘Graven naar het verleden van het Noordzeekanaal’.

Diverse subsidieverstrekkers ondersteunen de tentoonstelling Wijkplaats en de diverse randactiviteiten: de gemeenten Beverwijk en Velsen, het Prins Bernard Cultuurfonds en het VSB fonds.

Museum Kennemerland is momenteel gesloten wegens een verbouwing en de uitbreiding met het Historisch Informatie Centrum (samen met het Historisch Genootschap Midden-Kennemerland). De opening is op 9 september. De tentoonstelling Wijkplaats begint op 24 september.

www.stichtingkist.nl