Museum Kennemerland persbericht september 2015
Walvisvaarders in Wijk aan Zee? Dat klinkt onwaarschijnlijk. Toch is het zo. Tientallen dorpsbewoners vonden ooit emplooi in deze branche. Marjan Procee vertelt hierover tijdens een vertelmiddag in Museum Kennemerland. Dat doet zij zondag 20 september.

Over het curieuze onderwerp bracht Marjan Procee bracht in het voorjaar het boek ‘De walvisvaarders van Wijk aan Zee’ uit. In haar onderzoek voor deze uitgave stuitte zij op diverse dorpelingen die in de 18e eeuw als commandeur of kapitein hebben gediend in de walvisjacht in het Poolgebied.

2015-sept-walvisvaartDaarnaast waren er vele bewoners van het voormalige vissersdorp die in lagere functies meegingen: als harpoenier, als speksnijder en dergelijke. Centraal in haar boek staan de gebroeders Gerrit en Jan Bol. De schrijfster gaat de gangen na van de twee commandeurs op de walvisvaart.

Museum Kennemerland besteedt momenteel aandacht aan de walvisvaart. Dat gebeurt ter gelegenheid van de wisseltentoonstelling Sail (kaarten, prenten) over de Hollandse zeilvaart. Een wand in de tentoonstellingsruimte is ingericht met foto’s, prenten en documenten uit het boek van Marjan Procee. Er ligt een enorm bot van een aangespoeld exemplaar.
Marjan Procee, zelf inwoonster van Wijk aan Zee, komt op zondagmiddag naar Museum Kennemerland om de tentoonstelling Sail op te luisteren met haar verhaal over deze, zo goed als onbekende geschiedenis. Ze vertelt over haar onderzoek, over de enerverende, lange, gevaarlijke reizen naar het Poolgebied en over de gebroeders Bol, van wie er nog steeds nazaten in Wijk aan Zee wonen.

De vertelmiddag is zondag 20 september, vanaf 14.30 uur. Bij voldoende belangstelling volgt om 15.30 uur een tweede vertelronde. Vooraf aanmelden is niet nodig.

Museum Kennemerland, gewijd aan de regionale geschiedenis, is gevestigd aan het Westerhoutplein 1 in Beverwijk. De openingstijden zijn zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs is € 4,00 per persoon.